De geometrie van een auto: onze gids van Point S-experts

De geometrie van uw banden is iets waarvan veel bestuurders de impact ervan onderschatten. In deze gids willen we u het belang van perfecte geometrie op uw auto laten zien en de gevolgen van het ontbreken ervan.

Rich text

WAT IS DE GEOMETRIE VAN EEN AUTO?

Geometrie is de studie van het aanpassen van de ontwerphoeken van het onderstel van een auto. Velen verwarren of associëren de begrippen geometrie en parallellisme ten onrechte. In feite is parallellisme slechts één onderdeel van de geometrie van uw wielen. De geometrie is dus het resultaat van de combinatie van 3 hoofdhoekstudies met betrekking tot de wielen van uw voertuig:

  • De teen-tot-teen-hoek zei, parallellisme: het is een studie van de openingshoek van de wielen tussen hen en ten opzichte van de weg, van bovenaf gezien. Het moet op de mm worden afgesteld om ervoor te zorgen dat het voertuig met name op het gebied van grip optimaal presteert. Het belangrijkste symptoom van defecte parallelliteit is de soepele en ongecontroleerde verschuiving van uw voertuig naar één kant van de weg wanneer u in een rechte lijn rijdt.

 

  • Camberhoek: dit is de studie van de contacthoek tussen de wielen en de weg gezien vanaf de voorkant. Deze afstelling is absoluut noodzakelijk om uw bandenslijtage te besparen. Dit komt doordat het symptoom van een slecht afgestelde camber een uitgesproken slijtage aan de binnen- of buitenkant van uw band is, afhankelijk van de positieve of negatieve helling van uw wiel.

 

  • De zwenkwielhoek: dit is de studie van de hoek die het verschil uitdrukt tussen een lijn loodrecht op de grond en de as van het draaipunt van het wiel. Deze instelling bepaalt de stabiliteit van uw auto bij hoge snelheden en verbetert uw stuurhoeken. De natuurlijke verstoring ervan is vrij zeldzaam, maar het is daarentegen raadzaam om vooral na een ongeval te controleren. Het belangrijkste symptoom van een slechte zwenkwielhoek is een veranderde besturing, hetzij harder, hetzij met een huilend gebrek aan reactievermogen, afhankelijk van de aandoening.

IN WELK GEVAL DE GEOMETRIE UITVOEREN?

Een kleine foutieve afstelling kan een duidelijke invloed hebben op het gedrag van uw voertuig, daarom is het essentieel om altijd een perfecte geometrie te hebben en regelmatig te updaten. Inderdaad, zeer kleine externe storingen kunnen de camber en de parallelliteit van uw wielen verstoren. Laat uw auto daarom altijd controleren in de volgende situaties:

  • Een wegincident, zelfs heel licht, van het inslagtype met een trottoir
  • Diverse rij-anomalieën:
    • Richting naar één kant trekken
    • Abnormaal stijf stuur na een boch
  • Banden die vreemd snel en onregelmatig slijten
  • Bij het monteren van nieuwe banden op een gebruikte auto
  • Al deze aandachtspunten zijn waarschuwingen voor een defecte geometrie en kunnen zeer snel verdwijnen terwijl u uw rijcomfort verhoogt.

    VOOR LIEFHEBBERS VAN TECHNIEK

    Om deze items aan te passen, gebruiken uw Point S-experts een zogenaamde lasergeometriebank. Het principe is als volgt: remklauwen worden op elk onderdeel van het onderstel van het voertuig geplaatst, een laser wordt naar deze remklauwen gestuurd en gereflecteerd om de verschillende hoeken tot op een tiende van een mm te berekenen.

    Zodra deze informatie is verzameld, hoeft uw expert alleen de nodige aanpassingen uit te voeren om uw auto perfect uitgebalanceerd te maken om hem alle prestaties te geven die hij kan leveren en het comfort dat u verdient.

    DIRECT BUDGET

    De prijs van een complete geometrie in België is relatief variabel, het kost tussen 45 en 55 €* afhankelijk van het voertuig en de diepte van de uit te voeren service

    Over het algemeen kunnen we u alleen adviseren om te investeren in een geometrie die regelmatig wordt vernieuwd, omdat u hierdoor uiteindelijk echt kunt besparen op zowel brandstofverbruik als bandenslijtage. Bovendien profiteert u ook van een veiliger voertuig met een betere wegligging.

    We raden u aan om uw geometrie minstens één keer per jaar te corrigeren of zodra u een van de symptomen opmerkt die in dit artikel worden genoemd.

    * Deze prijs vertegenwoordigt een geschat gemiddelde van de prijzen die voor de dienst worden aangerekend, ze zijn niet contractueel en zijn niet van toepassing op het Point S-netwerk.

    DENK OOK AAN BALANCEREN

    Balanceren is een studie van de totale gewichtsverdeling van het wiel / de band. Het doel is om de massa in deze montage gelijkmatig te verdelen om uw auto zo evenwichtig mogelijk te maken. Het belangrijkste symptoom van slecht balanceren is wieltrillingen, waardoor de bandbreedte van uw band sneller kan slijten.

    Denk eraan om elke keer dat u banden van uw voertuig verwisselt een uitbalancering van uw wiel / bandassemblages te vragen om de levensduur van de banden te verlengen. Zoals hierboven vermeld, dient u, als u trillingen voelt tijdens het rijden, zo snel mogelijk contact op te nemen met een specialist om uw tandvlees niet overmatig te beschadigen.

    Reken rond 20/30€** voor een balanceerservice voor uw wielen.

     

    Zie onze servicepagina over dit onderwerp voor meer informatie over geometrie en parallellisme.

     

    **Deze prijs vertegenwoordigt een geschat gemiddelde van de prijzen die voor de dienst worden aangerekend, ze zijn niet contractueel en zijn niet van toepassing op het Point S-netwerk.